Inhouse / Artiklar / ”Backup-poolen är en perfekt plats för dig som söker erfarenhet”
olivia-t

”Backup-poolen är en perfekt plats för dig som söker erfarenhet”

Olivia Telander började som konsult hos Inhouse direkt efter studenten och gick sedan från backup-poolen till ett längre konsultuppdrag. Här berättar Olivia hur ett arbete i backup-pool blev en bra inkörsport in i yrkeslivet och vilka erfarenheter hon har samlat på sig längs vägen.

Olivia gick ut gymnasiet våren 2019 och fick jobb i Inhouse så kallade backup-pool efter studenten.
– Jag studerade ekonomi på Nacka gymnasiet parallellt med att jag jobbade på en snabbmatsrestaurang. När jag tog studenten letade jag efter ett jobb och en kompis mamma, som jobbade på Inhouse, tipsade mig om Inhouse backup-pool. I backup-poolen arbetar man som som receptionistkonsult på flera olika företag vid behov. Jag gick på intervju hos Inhouse och sedan provjobbade jag på deras dåvarande kontor på Sturegatan där jag trivdes direkt. Alla på kontoret var väldigt trevliga och jag fick ett väldigt bra intryck.

Här kan du läsa "Gör succé på nya jobbet- våra 10 bästa råd"

Olivia hade ingen tidigare erfarenhet av receptionistyrket men lärde sig snabbt.
– Den sommaren fick jag prova på att arbeta på många olika typer av företag och fick upplärningar på företag som Zodiak, Niam och Bonnier. Den hösten kom jag även in på ett längre uppdrag på Jusek. Jag var helt ny i receptionsrollen så i början kändes det lite osäkert, då man som konsult alltid är ”ny på jobbet”, men jag lärde mig mycket under väldigt kort tid. Jag fick inblick i hur en typisk dag på ett företag fungerar från öppning av kontoret, posthantering, frukostmöten, växeltelefonsprogram, skicka och ta emot bud, luncher till att ta emot besökare och ordna med möten etcetera.

Läs mer om hur det är att vara konsult hos Inhouse

Backup-poolen blev ett längre konsultuppdrag

Sommaren 2020 skulle Inhouse dåvarande konsult hos vår kund Loomis sluta och på Inhouse kontor bollade ansvariga kollegor tänkbara kandidater. Loomis efterfrågade en mogen och social person som kunde ta mycket ansvar och konsultchefen kom då att tänka på Olivia.
– Jag blev uppringd av konsultchefen och fick en intervju hos Loomis som gick väldigt bra och som resulterade i att jag, i augusti 2020, började som Office Manager. Här har jag fått arbetsuppgifter som jag aldrig har testat på förut, vilket har varit både nervöst och roligt.

Loomis är ett svenskt företag med drygt 23 000 medarbetare i drygt 20 länder och med koncernens huvudkontor placerat i Stockholm.
– Det är väldigt roligt att arbeta på koncernens huvudkontor som vanligtvis har många internationella besökare och chefer från hela världen och där jag bland annat får ansvara för den internationella info-mejlen.

Här kan du läsa fler intervjuer

Nya arbetsuppgifter och mer ansvar

I samma veva som Olivia började startade Loomis upp ett nytt dotterbolag som skulle sitta i nya lokaler i samma fastighet
– Jag fick ett stort ansvar för flytten. Jag hade bland annat möten med alla inblandade i ombyggnationen och tecknade avtal med nya leverantörer. Det var en stressig period men jag lärde mig mycket nytt som jag är väldigt tacksam för idag. När jag väl blev varm i kläderna så var det jätteroligt att komma med idéer och få ta så pass mycket ansvar.

Avslutningsvis fick Olivia frågan om hon skulle rekommendera andra arbetssökande jämnåriga kandidater att söka sig till backup-poolen.
– Ja, det skulle jag verkligen. Det är ett jätteroligt arbete som man verkligen växer av. Backup-poolen är en perfekt plats för dig som söker erfarenhet. Oavsett om man vill plugga vidare eller fortsätta som receptionist så lär man sig väldigt mycket. Det är världens möjlighet att få lära känna olika företag och branscher och även få se olika typer av roller.

Läs mer om vår backup-pool